cepat klik..blink ..blik..yeeeea

Pengikut setia mama farrah putri

Monday, August 22, 2011

Resipi: biskut sarang semut


salam hari raya..ops blom laaa...
ni last week nye keje buat biskut sarang semut...
mama farrah mmg suke biskut ni...lagik2 kalau pi umah org kan...tpi mcm tahu ni tsalah teknik..kembang2 gtew..nak buat camno..3balang dh siap..


Bahan2nya:---> untuk bancuhan bulky...mls nak buat sikit2 dlm 200-250pcs/3balang kue

1 bancuhan butter (250mg buttercup frozen (yeke) +250mg:1/2 tin buttercup )
100gmgula aising - kasik ayak ye
550gm tepung gandum - kasik ayak ye
200gm tepung kastad - kasik ayak ye
1 sudu teh baking powder
1 sudu vanilla
papercup ~ 250pc
chocolate rice

mula2...ye adik2...cairkan butter yg frozen tu...pastu kasik pukul bersama2 butter dlm tin..itu resipi i tau...kemudian..kasik masuk itu guka icing...kasik pukul lagik...masukkan esen vanilla..& baking powder+tepung gandum+tepung kastad..mudahnyeeeeee..kemudian apabila sudah menjadi 1 adunan... i kasik buat bulat2 sebesar penumbuk..

kemudian kita sagat yee..

sudukan ke dalam papercup


apa lagik...kita bako...dlm 10-15mnt...suhu dlm 150c


sejukkan bila kuar oven dan susun dlm balang yeee..


ok ye...nyum..nyum...imani mamam dulu...dapnye
 




7 comments:

  1. Wah menarik!!!!!kalau ada masa aku nak try ni..butter frozen tu cairkan kat atas api ke cmne??

    ReplyDelete
  2. aku tahun ni mood ke laut wat kuih raya.tahun depan insyaallah.hehe..

    wah..besarnye spec tu farah..cute..

    ReplyDelete
  3. shila: butter tu bia kt suhu bilik je..aku pakai 2 jenis butter atas alasan nak jimat...butter yg frozen tu kandungan susu lebih (lg sedap)..yg dlm tin lebih minyak (& sgt murah!!)...kalau buat homemade biscuit pakai la butter ye...biskut akan moist...campur tpg kastad sikit...tp kalau org yg meniaga kt luar tu diorg pakai marjerin dlm tong yg harga sgt2 murah...(pengalaman aku la...sbb nenek aku tukang buat kuih)...nak makan sendiri kita buat sedap2 kan...ashra:aku ni pakkan la farrah tu nganggu..kalau tak dh meniaga kuih aku tahun ni tau...ala kuih2 senang je...cuba la try

    ReplyDelete
  4. teringat nenek dolu2 rajin buat kuih sarang semut ni..sedap sangat pulak tu..sekarang die dah tak sihat.. :( nak harap kan cucu die ni..jangan harap lar kan..!! huhu

    ReplyDelete
  5. ala aty...senang je buat...tp akk buat dengn kejesama en somi...pastu invite semua semut2 tolong ye buat kan sarang tuk saya...ekekeee

    ReplyDelete
  6. wah...sedap n nampka senang sgt nak buat...

    ReplyDelete
  7. Thanks irma...Anak dara saya memang suka kuih ni..dulu2 slalunya babysitter dia bagi...sekarang kene la buat sendiri kan..Thank you for the recipe!!

    ReplyDelete

klik entry terdahulu ye.... : )

get this widget here